Novinky

Tel: 774 347 140

E-mail: fyziozlom@seznam.cz

Ordinační doba

Před návštěvou je potřeba se objednat prostřednictvím telefonu nebo emailu.

Ordinační doba pondělí - pátek v čase 8-16 h.

Dle našich možností je však možné dohodnout i jiný termín v týdnu.

Míčkování

MíčkováníMíčkování, nebo-li míčková facilitace představuje účinnou pomocnou fyzioterapeutickou metodu, kterou vyvinula česká fyzioterapeutka Zdeňka Jebavá původně pro léčbu dětí s astmatem. Autorka tuto metodu dále rozvíjela a dnes má široké uplatnění u řady dalších poruch a nemocí.

Metoda je prováděna malými molitanovými míčky různých velikostí (o průměru od 2 do 9 cm), kterými se masíruje určitá část těla. Používají se dvě techniky, kterými se míčky mohou po těle vést. Jednou je koulení, kdy se míčky odvalují pomocí prstů, dlaní a zápěstí, druhou je vytírání, při kterém je míček tažen prsty po kůži, aniž se otáčí.

Jaký vliv má míčková facilitace na organismus?

Technika míčkové facilitace využívá komprese a následné relaxace určitého úseku těla (reflexní zóna, akupresurní bod či dráha). Reflexní cestou dochází k pozitivnímu ovlivňování činnosti vnitřních orgánů, poklesu napětí příčně pruhovaných i hladkých svalů a povzbuzení imunitního systému, což vede k rychlejšímu uzdravování a zlepšení stavu organismu.
Při aplikaci této metody dochází k protažení a relaxaci břišních, hrudních a krčních svalů, svalů pánve, páteře a pletence ramenního, čímž je podpořeno správné držení těla. Dochází také k reflektorickému uvolnění svaloviny průdušek a k relaxaci bránice. To vše má za následek zlepšení pružnosti a hybnosti hrudníku a páteře, uvolnění inspiračního postavení hrudníku, zlepšení koordinace a prohloubení dechových pohybů, snížení dechové frekvence a snadnější expektoraci (vykašlání hlenu). Měření potvrzují následné zvýšení vitální kapacity plic, zvýšení proudové rychlosti vydechovaného vzduchu a zvýšení vteřinového vdechu. Pokud je metoda správně aplikována, měla by u nemocí dýchacích cest vést ke snížení četnosti a závažnosti projevů onemocnění, zkrátit dobu nutnou k léčbě a omezit podávání léků. Díky těmto účinkům je míčkování využíváno hlavně u onemocnění dýchacího aparátu, lze jej ovšem úspěšně aplikovat na mnohé další systémy.
 Míčkování obličeje

Kde všude lze míčkování využít?

• astma, alergie, záněty průdušek, záněty obličejových dutin, rýma
  • poúrazové stavy, bolestivé jizvy, otoky, bolestivé klouby
  • obrny periferních nervů (např. lícního nervu)
  • poruchy imunity, časté infekce dýchacích cest
  • vadné držení těla, svalové dysbalance, vertebrogenní syndromy (bolesti zad)
  • spasticita
  • bolesti hlavy až migrény
  • poruchy trávení a vylučování

Velkou výhodou této metody je její jednoduchost a také široké uplatnění u dětí i dospělých. Je prakticky vždy vnímána jako příjemná a zvláště děti si ji rychle oblíbí a berou ji jako určitou formu hry a uvolnění. Rodiče či rodinní příslušníci se jejím technikám snadno naučí a mohou pak sami tuto metodu doma aplikovat a podílet se na zlepšení zdravotního stavu svých dětí a svých blízkých.

Literatura:
1.    Informace z kurzu míčkové facilitace
2.    http://www.ulekare.cz/clanek/mickovani-pomocna-metoda-pri-lecbe-alergie-a-astmatu-3454
3.    http://www.budfit.info/cs/mickova-facilitace.html